Uusia palveluita opiskelijoilta yrityksille

Kuva
LAMK
Lahden ammattikorkeakoulun restonomiopiskelijat ovat kehittäneet uusia palveluita syksyn aikana. Projektisyksyn puitteissa on tartuttu käyttäjälähtöisen ja ketterän kehittämisen keinoin mm. Teerenpelin, Päijänne-Leaderin, XXL Mössön, Camping Sysmän ja Lahden Aluetaksin kehittämistarpeisiin.

Järjestyksessään 3. projektisyksy huipentuu LAMKin NiemiCampuksella, Tapahtuma-areenalla järjestettävään messutapahtumaan keskiviikkona 4.12.2019 klo 10–14. Tilaisuudessa on kahvitarjoilu 150 nopeimmalle. Ohjelmassa on myös paneeli klo 12.

Panimon kaupasta kylätarinoihin

LAMKin restonomikoulutuksessa painotetaan asiakaskokemuksen kehittämistä ja palvelukokonaisuuksien suunnittelua matkailu-, ravintola- ja tapahtuma-alalla. Projektisyksy haastaa matkailuliiketoiminnan opiskelijoita ammattimaiseen kehittämistyöhön ja projektin hallintaan. Toimeksiantoprojekteissa kehitetään uusia palveluita ”avaimet käteen” -periaatteella ja tehokkaasti kolmen kuukauden aikana.

”Projektisyksyn avulla yritys saa arvokasta tietoa ja konkreettisia parannusehdotuksia ulkopuolisen silmin. Moni yritys painii sen kanssa, että aika ei riitä arjen pyörittämisen rinnalla kehittämistyöhön tai osaaminen ei ole välttämättä niin ajantasaista kuin voisi. Opiskelijatiimit tuovat arjen kehittämiseen jopa yhden henkilötyövuoden verran apua. Käyttäjälähtöinen tekemisen malli on myös hyvä keino tarkastella omaa toimintaa kriittisesti”, alleviivaa LAMKin liiketalouden ja matkailun alan yliopettaja Mika Kylänen.

Syksyllä 2019 yhteistyötä on tehty yhdeksän toimeksiannon parissa. Teerenpelille on kehitetty panimon kaupan markkinointia ja myymälän asiointikokemusta. Päijänne-Leaderin Heimohautomo-hankkeen toimeksiannossa 4 kylää ovat saaneet omaleimaisen identiteetin ja ydintarinan, josta voi ammentaa kyläläisten, yrittäjien ja matkailijoiden suuntiin.

XXL Mössön pikkujoulutapahtuma toteutettiin muutama viikko sitten, mutta opiskelijatiimin katseet olivat jo ensi vuodessa ja siinä, miten asiakkaan kokemusta voidaan entisestään parantaa eri vaiheissa. Camping Sysmää on autettu tuotteistamaan leirintäaluetta ja ympäröiviä mahdollisuuksia palvelukokonaisuutena.

Haamuostamisesta mobiilisisältöihin ja leffamatkailuun

Lahden Aluetaksin toimeksianto lähti liikkeelle taksialan muuttuneesta toimintaympäristöstä. Opiskelijatiimi on päässyt ajelemaan pirssillä eli haamuasioimaan ja pohtinut kokemustensa, kilpailijoiden vertailemisen ja asiakastutkimusten avulla palvelun parantamista.

MAISA-hanke on haastanut opiskelijoita tunnistamaan, kiteyttämään ja tarinallistamaan maiseman arvoa seitsemän kylän kierroksella, joka etenee mobiilipalveluksi asti. Visit Orimattilan tarpeisiin on tehty kärkikohteiden tuotteistamista ja viety eteenpäin asiakaslähtöisiä ratkaisuja.

Fishcock Films -tuotantoyhtiön ja Kalle Veirron kirjasarjayhteistyötä on tuettu kehittämällä nuorille ja lapsiperheille suunnattu mysteeriseikkailu. Sen avulla voidaan ilmiöittää vuonna 2021 ensi-iltansa saavaa, Lahteen sijoittuvaa elokuvaa ja houkutella elokuvamatkailijoita kaupunkiin ja kuvauspaikoille.

Start-up yritys Private Travel Planner sai paitsi uuden nimen, Trisdom, ja logon myös kokonaisvaltaista liiketoiminnan kehittämistä palvelun testaamisen, asiakastutkimuksen ja prosessien mallintamisen keinoin.

Opiskelijat esittelevät tuloksiaan keskiviikkona 4.12. klo 10–14 NiemiCampuksella, osoitteessa Mukkulankatu 19. Ohjelmassa on myös keskustelutilaisuus matkailu-, ravintola- ja tapahtuma-alan ajankohtaisista asioista opiskelijoiden ja yritysedustajien kesken. Tervetuloa messuille!

Lisätietoja:

Yliopettaja Mika Kylänen | p. 044 708 1464, mika [dot] kylanenatlamk [dot] fi