STORM-liikeideakilpailun voiton vei RESELL-mobiilisovellus: ”Euroopan markkinoilla ei ole vastaavaa digitaalista palvelua”

Kuva
STORM-finalistit
STORM-liikeideakilpailun finalistit ja tuomaristoa.
Lokakuussa Lahden ammattikorkeakoulussa jännitettiin STORM-liikeideakilpailun finaalia. Kilpailun finalistit pitchasivat kaikki onnistuneesti NiemiCampuksen auditoriossa omat liikeideansa tuomaristolle ja suurelle yleisölle; kovatasoisen finaalin voittoon kipusivat RESELL-mobiilipalvelun ideoineet Niklas Kaikonen ja Kimmo Heponiemi.

STORM-liikeideakilpailussa oli mahdollista testata oman liikeidean potentiaali ja ottaa ensiaskel kohti yrittäjyyttä. Liikeideakilpailun järjesti LAMK yhdessä opiskelijavetoisen yrittäjyysyhteisön LAMK Entrepreneurship Societyn eli LAMKESin kanssa; koko kilpailun suunnittelu, visuaalinen ilme ja markkinointi tapahtui lähes täysin opiskelijoiden voimin. Suunnitteluun, graafiseen ilmeeseen sekä markkinointiin ja viestintään osallistui viisi LAMKESin jäsentä: liiketaloudesta Krista Tuomi ja Niklas Haara, IT-tradenomiopiskelija Wakil Bouljoub sekä International Business -opiskelijat Anastasiia Donchenko ja Shima Edalatkhah.

Liikeideakilpailun järjestäminen oli opettavainen kokemus tekijätiimille ja lopputulos enemmän kuin onnistunut. STORM-tekijätiimi kertoo kilpailun olleen kokonaisuudessaan erittäin kiinnostava kokemus, ja etenkin alun ideointitilanteet olivat opiskelijoiden mukaan kiinnostavia sekä luovia prosesseja.

”Kokonaisuudessaan saatiin LAMKESin ja LAMKin yhteistyöllä järjestettyä syksyn yrittäjyyshenkisin tapahtuma. Finalistit olivat valmistautuneet pitchauksiin todella hyvin, jonka ansiosta yleisö sai nauttia viidestä hienosta pitchauksesta. Lisäksi finaalin puhujat Atte Hujanen ja Robert Nemlander nostattivat yrittäjyyshenkistä tunnelmaa puheenvuoroillaan ja loivat uskoa nuoriin menestyjiin”, kertoo Krista Tuomi STORM-tekijätiimistä ja jatkaa:  

”Kilpailun järjestäminen oli opettavainen kokemus, josta jäi hyviä muistoja. Paljon tuli tehtyä töitä kilpailun eteen, mutta oli erittäin palkitsevaa nähdä, kuinka mahtavan kokonaisuuden kaikki saivat yhdessä aikaan.”

Kilpailu oli meille näytön paikka, johon latautui paljon jännitystä.

Kisaan saatiin 35 hakemusta ja siihen osallistui noin 80 henkilöä, joista 5 tiimiä selviytyi finaaliin. STORM-kilpailun finalisteja olivat ideoillaan: Proplot: Ilona Lähde, RESELL: Niklas Kaikonen ja Kimmo Heponiemi, Dive In: Pasi Käräjäoja, Fresh Rulez: Taija Lankinen, Tia Delfino, Arthur Jimeno ja Anna-Marie Kenneth, BrainBucket: Roni Tuhkanen, Sofia Marttila, Linda Laukkanen, Julia Vedenoja sekä Petra Kivelä.

STORM-finaalin alussa lavalle nousi RESELL-tiimistä Niklas Kaikonen, joka esitteli uudenlaisen jätteiden kierrätystä tehostavan sovelluksen. Niklas Kaikonen ja Kimmo Heponiemi olivat suunnitelleet sovelluksen, joka tarjoaa palvelua tuottajavastuualaisten jätejakeiden keräys-, kuljetus- ja käsittelytoiminnan tehostamiseksi. Toiminta perustuu digitaaliseen alustaan, jolla kuluttajat ja yritykset voivat ilmoittaa haettavan jäte-erän virallisten toimijoiden noudettavaksi. Tämä liikeidea valikoituikin koko STORM-kilpailun voittajaksi.

”Kilpailu oli meille näytön paikka, johon latautui paljon jännitystä. Onnistuimme, ja fiilis on nyt vapautunut, mutta energinen. Totta kai voitto tuntuu mahtavalta, mutta kilpailu antoi meille ennen kaikkea itsevarmuutta ja kokemusta. Työ on vasta alussa, mutta RESELLin herättämä kiinnostus ja siitä saatu hyvä palaute antaa varmuutta siihen, että olemme tehneet asioita oikein ja olemme oikealla tiellä palvelun kehittämisen suhteen”, iloitsevat Niklas Kaikonen ja Kimmo Heponiemi.

RESELL-kaksikko näki STORM-liikeideakilpailun oivana mahdollisuutena testata ideaansa nimekkään tuomariston edessä. Liikeidean pitchaus pakotti Kimmon ja Niklaksen kiteyttämään ajatukset pähkinänkuoreen ja kilpailusta jäi voiton lisäksi käteen myös tärkeää kokemusta liikeidean esittelyyn tulevaisuutta ajatellen. RESELL-tiimi on asettanut tavoitteeksi, että viiden vuoden päästä puolet Euroopan maista olisit ottanut käyttöön RESELL-palvelun.

”Euroopan markkinoilla ei ole vastaavaa digitaalista palvelua. Sen sijaan Amerikassa on näyttöä, mitä voidaan saavuttaa, kun yhdistetään digitaalisuus jätehuoltoon. Siellä on syntynyt menestyviä yrityksiä, kuten Rubicon ja RTS, joita nimitetään jätehuollon ubereiksi ja jotka ovat kasvaneet miljardiluokan bisneksiksi”, valottaa Niklas.

Jätehuollon Tinder.

Tuomaristo kuvaili RESELL-sovellusta hauskasti ”jätehuollon Tinderinä”; RESELL-mobiilipalvelu yhdistää siis romun ja jätteen tuottajat sekä niitä tarvitsevat tahot uudella tavalla. Yksityis- tai yrityskuluttaja voi syöttää noudettavan romun tiedot sovellukseen, jolloin tieto siirtyy digitaaliselle alustalle ja näin jätealan viralliset toimijat sekä jätteenkäsittelijät voivat varata romun noudettavaksi. Kuluttajalle romusta eroon pääseminen on täten helppoa, edullista ja vastuullista; lisäksi romua hyödyntävät yritykset voivat kasvattaa materiaalivirtojaan sekä tehostaa logistiikkaa palvelun avulla ja näin parantaa liiketoimintansa kannattavuutta.

RESELL-voittajatiimi sai liput Slushiin ja Berggrenin konsultointia sekä opastusta jatkoon LAMKin yrityskiihdyttämöstä.

Niklas Kaikonen esittelee RESELL-sovellusta.

LAMK StartUp Accelerator -hanke rahoitti kilpailun järjestämistä, osana LAMK Business Mill -yrityskiihdyttämön kehittämistä. LAMK Business Mill järjesti liikeideakilpailun yhdessä LAMKESin kanssa, jonka kautta kilpailun järjestäminen ja markkinointi tapahtui lähes opiskelijavoimin.

STORM-kuvat: Henri Uotila