Safaripäiväkirja: K-Citymarket Paavola

Kuva
KCM Paavola

Suuri kiitos K-Citymarket Paavolalle piristävästä päivämatkasta Työelämäsafarilla!

Aistiessamme syksyisten puiden lehtien havinaa saimme tuntea sitä myös historian lehtien osalta, kun Työelämäsafari-hankkeen osallistujajoukko pysähtyi vierailulle valtakunnallisestikin legendaariseen tavarataloon Paavolan K-Citymarkettiin. Tämä kaikkien Citymarkettien ”äiti” on Suomen ensimmäinen Citymarket, ja se on toiminut samalla liikepaikalla Lahden sydämen tuntumassa vuodesta 1971. Matka on kunnioitettavan pitkä ja erityisesti lahtelaisen kuluttajan kannalta nostalgian täyttämä, mikä on myös tuotu valokuvin hienosti esiin asiakastilassa. Oppaanamme toimii tuore kauppias Petri Putila, joka on vastaanottanut ”soihdun” edelliseltä kauppiaalta kannettavakseen kuluvan vuoden alussa. Petrin vastuulla on päivittäistavara- ja elintarviketoiminta sekä noin 18 työntekijää. Hänen tavoitteensa on olla aktiivinen positiivisen asiakaskokemuksen tuottaja, joka panostaa yhdessä kokeneen ja osaavan henkilökunnan kanssa erityisesti tuotteiden tuoreuteen, asiakkaiden ajatuksia kuunnellen. Hän haluaa rakentaa asiakkailleen kaupassa käynnistä iloisen, mukavan sekä helpon tapahtuman.

Tutustuminen tiloihin allekirjoitti ajatuksia historian ja nykyhetken kohtaamisesta. 1970 -luvun rakennuskulttuurin ympäröimänä toimivat kaupan sekä Postin palvelut. Neuvottelutilaan Safarimatkaajat johdatti iloinen ja positiivinen isäntämme, jonka toiminta-ajatus konkretisoitui osaltaan pöydän tuoreista ja värikkäistä hedelmistä sekä hänen itsensä hetki aikaisemmin puristamistaan pullollisista appelsiinituoremehua. Petrin esityksestä nousi selvästi esiin pitkä ura päivittäistavarakaupan eri tehtävissä sekä ketjun rakentamat mahdollisuudet urakehitykselle. Edellä mainitut asiat yhdistettynä jatkuvaan henkilökohtaiseen kouluttautumiseen sekä innovatiiviseen ajatteluun, mahdollistavat toiminnan määrätietoisen realistisen kehittämisen. Näitä voimavaroja hyödyntäen, Petri on kehittänyt visiot työhyvinvoinnin sekä asiakaskokemuksen kehittämiseksi. Toiminnan määrätietoisuus visioista toimenpiteiksi tuli hyvin esiin esityksessä. Erityisiksi painopistealueiksi Petri mainitsi työhyvinvoinnin aktiivisen kehityksen, asiakaslähtöisesti kohdennetun tuotevalikoiman sekä tulevaisuuden sähköisen kaupan kehittämisen. Aktiivista keskustelua herättivät erityisesti alan voimakkaan kilpailun tuomat haasteet, työhyvinvoinnin edistämisajatusten jalkauttaminen sekä ketjuntoiminnan tuki alan muutoksen keskellä. Esitelmän jälkeen tehdystä kierrokselta jäi mielikuva hyvin organisoidusta kaupasta, joka visuaalisesti vahvisti kauppiaan ajatukset toiminnasta. Iloinen ja energinen henkilökunta tervehti meitä työskentelynsä keskellä. ”Hyvä meininki” näkyi ja kuului.

KCM kauppias

Safaripäivän matkassa olivat mukana kaikkien osallistujayritysten edustajien lisäksi LAMKin opettaja-asiantuntija, opinnäytetyön tekijät sekä opiskelijat. Päivän kohteesta jäänyt mielikuva voidaan tiivistää kuvaukseen isäntämme tarjoilemasta tuorepuristetusta appelsiinimehusta: tuore, raikas, positiivinen, energinen sekä hyvinvointia edistävä.

Kiittäen ja kumartaen kaikille, matkamme jatkukoon seuraavaan kohteeseen!

Terveisin Työelämäsafari-hankkeen väki


Kirjoittaja: Petri Hokka (Opinnäytetyöntekijä, LAMK)

Kuvat: Päivikki Heikkinen (Projektisuunnittelija, LAMK), Kati Jaakkola (Projektipäällikkö, LAMK)