Tekijätiimi STORM-liikeideakilpailun takana

Kuva
STORM-tekijätiimi
Lahden ammattikorkeakoulussa on meneillään opiskelijoille ja henkilökunnalle tarkoitettu STORM-liikeideakilpailu, jonka avulla on mahdollista testata oman liikeidean potentiaali ja ottaa ensiaskel kohti yrittäjyyttä. Kilpailun suunnittelu, visuaalinen ilme ja markkinointi on tapahtunut lähes täysin opiskelijoiden voimin – nyt on aika tutustua kilpailun tuottaneeseen, innovatiiviseen opiskelijatiimiin.

Liikeideakilpailun järjestää LAMK yhdessä opiskelijavetoisen yrittäjyysyhteisön LAMK Entrepreneurship Societyn eli LAMKESin kanssa. STORM on siis liikeideakilpailu, jonka tarkoituksena on löytää yrittäjyyttä edistäviä liikeideoita. Kilpailun suunnitteluun, graafiseen ilmeeseen sekä markkinointiin ja viestintään on osallistunut viisi LAMKESin jäsentä: liiketaloudesta Krista Tuomi ja Niklas Haara, IT-tradenomiopiskelija Wakil Bouljoub sekä International Business -koulutuksen opiskelijat Anastasiia Donchenko ja Shima Edalatkhah.

LAMKES tukee yrittäjyyttä opiskelijoiden keskuudessa, joten oli mahtavaa päästä järjestämään STORM-liikeideakilpailua yhdessä LAMKin kanssa.

– Päädyimme järjestämään liikeideakilpailua, kun Lahden ammattikorkeakoulusta kysyttiin LAMKESin halukkuutta lähteä järjestämään ja suunnittelemaan kilpailua. Liikeideakilpailu on osa LAMK StartUp Accelerator -hanketta, joka alkoi huhtikuussa 2018 ja myös liikeideakilpailun järjestäminen alkoi samaiseen aikaan. LAMKES tukee yrittäjyyttä opiskelijoiden keskuudessa, joten oli mahtavaa päästä järjestämään STORM-liikeideakilpailua yhdessä LAMKin kanssa, iloitsee STORM-tiimi.

Lahden ammattikorkeakoulussa opiskelijat järjestävät itsenäisesti monia erilaisia tapahtumia ja kilpailuja sekä toteuttavat huikeita ideoita. STORM on ehdottomasti yksi esimerkki aktiivisesta toiminnasta, sillä opiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat esimerkiksi kilpailun visuaalisen ilmeen sekä hoitivat mm. ennakkomarkkinoinnin vain viiden opiskelijan voimin – ja tämä kaikki muutamassa kuukaudessa.

– Prosessi on ollut erittäin nopea: huhtikuun lopussa alkoi varsinainen suunnittelu, toukokuun alussa keksimme kilpailulle nimen ja toukokuun lopussa meillä oli jo logo sekä visuaalinen ilme suunniteltuna – kaikki tehtiin siis oman tiimin voimin. Kesäkuun alussa kiersimme kesäkursseilla ennakkomarkkinoimassa tulevaa syksyn kilpailua opiskelijoille ja kesän aikana suunniteltiin sekä tilattiin markkinointimateriaalit mm. roll-upit, julisteet, pöytäkolmiot ja paidat. Lisäksi suunnittelimme muutenkin tulevan syksyn aikataulutusta ja sivutapahtumia. Elokuun aikana teimme kilpailulle nettisivut, jälleen oman tiimin voimin, ja suunniteltiin hakulomake yhdessä LAMKin kanssa, STORM-tiimi ylpeänä kertoo ja jatkaa:

– Ennen lukukauden alkua viimeistelimme vielä materiaaleja ja kilpailun aikatauluja sekä tapahtumia, jotta kilpailun markkinointi saataisiin täysillä eteenpäin opiskelijoiden palattua kouluun.

“We are expecting wide range of business ideas”

STORM-tiimi odottaa innolla laajalti erilaisia liikeideoita kilpailuun, joka on tarkoitettu Lahden alueen opiskelijoille ja henkilökunnalle eli Lahden ammattikorkeakoululle, Koulutuskeskus Salpaukselle, LUT-yliopistolle, Helsingin yliopistolle ja Haaga-Helian Vierumäen toimipisteelle.

– Liikeideakilpailuun voi osallistua millä tahansa liikeidealla ja toivommekin, että etenkin opiskelijat uskaltavat tarttua STORM-liikeideakilpailun tarjoamaan mahdollisuuteen.

Tekijätiimi Krista, Niklas, Wakil, Anastasiia ja Shima kokevat kilpailun järjestämisen myötä kehittyneensä kokonaisvaltaisesti esimerkiksi projektin hallintataidoissa, aikataulutuksessa, suunnittelussa ja toteutuksessa sekä ryhmätyöskentelyssä. Projekti on myös opettanut visualisointia ja viestin välittämistä markkinointimateriaaleissa sekä tärkeimpänä: eri alojen opiskelijoiden kanssa työstäminen ja saman päämäärän tavoittelu on ollut merkittävin askel onnistumiseen STORM-tiimissä.

STORM-tiimi painottaa LAMKin opiskelijoita ja tulevia hakijoita luottamaan omiin kykyihinsä: ”hakuprosessissa sekä myös tulevissa opinnoissa auttaa yrittäjämäinen asenne”.

– LAMK on opiskelijalle hyvä paikka. LAMK tarjoaa kurssien ohella monipuolisen tarjonnan erilaisia projekteja ja oppimisympäristöjä, joissa pääsee kehittämään omia taitojaan haluamillaan osa-alueilla.

STORM-liikeideakilpailu on osa LAMK StartUp Accelerator -hanketta, jota rahoittaa Hämeen ELY-keskus. 

Liiketoiminnan kehittäminen

LAMK toimii aktiivisesti alueellisissa ja kansainvälisissä verkostoissa. Tarjoamme yrityksille ja yhteisöille tukea mm. rekrytointiin, liiketoiminnan kehittämiseen, uusien ideoiden tuottamiseen sekä testaukseen ja tuotekehitykseen. Palvelumme räätälöidään tarpeen mukaan.

Jaa sivu