Ostoskorissa
  tuotetta

Pop up- yrittäjyys osana opiskelua

11.12.2017 11:20 | Uutinen
Lahden ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutilla pohdittiin, miten yrittäjyysosaamista voisi yhdistää luovan alan opintoihin? Miten ylipäätään kouluympäristössä voitaisiin lisätä opiskelijoiden yrittäjyysosaamista? 

Tämän johdosta aloitettiin Showroom Muotsikka- projekti, joka on kokonaisuudessaan kokemukseen perustuvaa tutkimustyötä. Muun muassa opiskelijoiden ylläpitämä pop up – myyntitoiminta on yksi projektin lopputuloksista. Haastattelimme koulutuskokeilun ohjaajaa ja Showroom Muotsikan koordinaattori Minna Cheungia asiasta.

Miten pop up- kokeilu on edistynyt? Missä vaiheessa ollaan nyt?

Showroom Muotsikka järjestettiin ensimmäisen kerran kesällä 2014. Sen jälkeen pop upeja on järjestetty useita. Keväällä 2017 toteutettiin ensimmäinen pop upiin liittyvä vapaasti valittava opintojakso. Sen aikana oli mahdollista kehittää uusi visuaalinen ilme: logo, kassakuitit, sulkijatarroja, pöytästandeja ja T- paita myyjien käyttöön. Näistä kaikista opittiin uusia asioita: mitä kaikkea myymälän ylläpitämiseen tarvitaan, mitä tietoja niissä pitää olla, minkälaisia niiden tulee olla. 

Lisäksi kiinnitimme huomiota pop upin markkinointiin. Opimme myös, miten luodaan tuotevalikoima, miten hinnoitellaan ja millä tavalla tuotteet laitetaan esille. Kokeilusta opittiin myös, että koulun puitteissa toimiessaan opiskelijoiden oma "oikea" yrittäjätoiminta on haasteellista erityisesti koskien rahaliikennettä. Koulu ei pysty tilittämään opiskelijoille myyntejä, emme voineet käyttää koulun maksupäätettä tähän. Showroom Muotsikka on pop up -alusta, ei osuuskunta tai vastaava alv. rekisteröity toimija. 
 
Millainen vastaanotto Showroom Muotsikalla sekä pop up yrittäjyydellä on ollut?
 
Showroom Muotsikka on saanut erittäin positiivista palautetta. Asiakkaat haluavat lähtökohtaisesti tukea ja kannattaa Muotoiluinstituuttia, opiskelijoita, paikallistuotantoa, käsityötä, persoonallisia tuotteita, pientuotantoa, kierrätystä ja suomalaista designia.

Turistit haluavat ostaa paikallisia tuotteita tuliaisiksi. Pop upista myydään eniten koruja ja graafisia tuotteita esim. postikortteja. Koruja on mennyt paljon lahjaksi. Kalliimpia tuotteita on hieman haasteellisempia myydä pop upeissa, koska ostopäätös pitää tehdä nopeasti. Usein kalliimmat tuotteet vaativat harkintaa tai niitä ei osteta varastoon odottamaan esimerkiksi synttäreitä. Vaatteet ovat sekä kalliimpia että vaativat sovituskopin, jota usein ei pop up -tiloissa ole. T-paitoja ja asusteita (lapasia, huiveja ja pipoja) olemme myyneet ihan hyvin.

26917624936_4474ac3066_z.jpg

Osaatko kertoa, millaisia tulevaisuuden visioita on tiedossa? Jatkuuko Showroomin toiminta jatkossa myös NiemiCampuksella?

Showroom Muotsikka on jatkuvan kehityksen alla. Toiminta jatkuu varmasti nykyisessä, uudessa muodossaan. Uudelle kampukselle on tulossa LAMK SHOP, jonka toimintaa aloitan konseptoimaan opiskelijoiden kanssa tammikuussa 2018. Sinne tulee myyntiin muun muassa LAMKin hupparit ja T-paidat sekä niiden lisäksi konseptin mukaisia pientuotteita esimerkiksi Showroom Muotsikan valikoimista. 

Ines Masanti on valmistunut pakkaus- ja brändimuotoilusta Lahden Muotoiluinstituutista, ja esitti opiskelijan näkökulman pop up- yrittäjyyden tiloista.

Millainen vastaanotto Muotsikan Showroomilla ja pop up yrittäjyydellä on ollut?

Olin tekemässä harjoitteluani Showroom Muotsikassa. Koin tämän mahdollisuuden hyödylliseksi saadessani laajaa kokemusta oikean myymälän järjestämisestä ja samalla muiden, sekä omien tuotteiden myymisestä. Kun on mahdollisuus olla mukana järjestämässä tällaista myymälää sekä vielä itse myymässä omia tuotteitaan, tulee nähneeksi ja oppineeksi asioita, joita ei muuten tulisi edes ajatelleeksi. 

Showroom Muotsikka on hyvä mahdollisuus ottaa kontaktia asiakkaisiin ja saada palautetta esimerkiksi omista tuotteistaan. Myös oman työn hinnoittelusta tulee ajankohtainen. Mielestäni kurssi oli hyödyllinen, opettavainen ja hauska. Asiakkailta tuli myös hyvää palautetta ja usein meiltä kysyttiinkin, milloin on seuraava myymälä ja missä? Kysyttiin myös, miksi ei ole vielä pysyvää myymälää? 

Millaisena näet NiemiCampuksen tarjoamat mahdollisuudet? 

On hyvä idea, että Kampukselle on rakentumassa pop up- yrittäjyyden tilat ja pieni pysyvä LAMK Shop! Tietenkin on hyvä järjestää välillä Showroom Muotsikka Lahden keskustaan, jolloin se tavoittaa ihmiset eri tavalla.

M19- hankkeen projektijohtaja Satu Hyökki kertoi lisää tilojen toimivuudesta.

Millä toimintaperiaatteella toimivat? Kuinka kauan myyjä voi tuotteitaan tilassa myydä, onko jonkinlainen varausjärjestelmä käytössä?

Pop up -yrittäjyyden tilat pohjautuvat ajatukseen yrittäjyyden monipuolisesta tukemisesta uudella kampuksella, spesifisti tähän tarkoitukseen "korvamerkityt" tilat erilaisiin pop- up henkiseen yritystoiminnan tarpeisiin ovat yksi tulokulma yrittäjyyteen uudella kampuksella. 

Pop up- yrittäjyyden tiloille luodaan yhdessä LAMK- yhteisön kanssa tarkemmat toimintaperiaatteet, kuten se, kuinka pitkäksi aikaa tiloja voi varata, mutta perusajatus on ollut, että nämäkin tilat olisivat LAMKin varausjärjestelmässä varattavia tiloja. 

Kampukselle on tulossa myös kattava infonäyttöjärjestelmä, mm. mediaseinä. Pop up- yrittäjyyden toiminta voi myös hyödyntää infonäyttöjä. Tilat on valmistettu pääosin lasista, joten niiden toiminta on ikään kuin näyteikkunassa koko ajan.

Oliko näistä pop up- tiloista jo jokin visio vai ehdottiko esim. Muotsikka tällaisia tiloja uudelle kampukselle?

Uuden kampuksen tilaohjelmavaiheessa tehtiin merkittävää käyttäjätutkimusta eri aloilla ja palveluissa ja tässä yhteydessä havaittiin, että yrittäjyyteen liittyvät erilaiset tapahtumat ja käsillä tekemisen työnäytteet sekä myynti vaativat erilaisia showroom -tiloja ja esimerkiksi Muotoiluinstituutissa on pitkät perinteet showroomin kaltaiselle myyntitoiminnalle. Pop up- yrittäjyyden tilat sijaitsevat ala - aulan läheisyydessä (Lamk Shopin vieressä).
 
Millaiset tekijät määrittelivät tilojen sijainnin?

Edellä mainitussa tilaohjelmavaiheessa syntyi ajatus siitä, että nämä tilat toisivat LAMK identiteettiä ja esimerkiksi Muotsikan showroom -toimintaa hyvin esille ja niiden olisi tärkeä sijaita näkyvällä paikalla. Näin löytyi sijainti ensimmäiseen kerrokseen paraatipaikalle.

Näissä tiloissa voi olla tuotteisiin liittyvän showroomin (näyttelyt, myynti) lisäksi tilaa erilaisten palveluyrittäjyyden tarpeisiin, vaikkapa työnäytöksille, yritysidean kehittämiselle tms. Osa tiloista on yhdistettävissä isommaksi tilaksi ja kaikki tilat ovat tapahtuma -areenan yhteydessä, joten toiminta tilassa voi avautua myös tilan edustalle.

Teksti: Jasmina Fettah
Kuvat: Showroom Muotsikka