Ostoskorissa
  tuotetta

Pakkaus- ja brändimuotoilulla vaikutetaan ostopäätöksiin

7.12.2017 10:30 | Uutinen

​Pakkaus- ja brändimuotoilu on Muotoiluinstituutissa teollisen- ja brändimuotoilun yhtenä suuntautumisvaihtoehtona. Brändiajatteluun liittyvä kaupallinen näkökulma on tärkeä osa koulutusta, mutta se ei sulje pois käyttäjälähtöisyyttä tai ekologisuutta, päinvastoin. Uudet ympäristöystävälliset materiaalit ovat vahvasti opiskeluissa läsnä, vahvistaa vastuuopettaja Noora Nylander

Monipuolinen koulutus takaa hyvät työllistymismahdollisuudet

Koulutukseen valittavat 15 opiskelijaa ovat jo usein kiinnostuneita brändäämisestä, mainonnasta ja arvon tuottamisesta pakkausten avulla tullessaan opiskelemaan. Brändin rakennuksessa pakkaus on yksi vahvimmista asioista, mitä suunnittelijan pitää pohtia. 

Opiskelijat työllistyvät hyvin monipuolisen koulutuksen ja tekemisen ansiosta. Nylander painottaa, että koulutus on ainutlaatuinen, sillä muualla ei kouluteta pakkaus- ja brändimuotoilua teollisen muotoilun viitekehyksen kautta. Esimerkkinä hän mainitsee Iso-Britannian, jossa painopiste on pakkausgrafiikassa, ei niinkään teknisessä pakkaussuunnittelussa.

Opiskelujen jälkeinen työpaikka voi löytyä vaikkapa mainostoimistosta, ison yrityksen markkinointiosastolta tai pakkausteollisuudesta. Myös valmiudet yrittäjyyteen kylvetään opiskelun aikana. 

Luovuus valjastetaan asiakkaan tarpeisiin 

Yksi olennaisimmista asioista koulutuksessa on vuoropuhelu asiakkaan kanssa: kenelle tuote tehdään, miten ja millä kustannuksilla.  

- Meillä kaupallisuus on läsnä lähes jokaisessa suunnittelutyössä, sillä projektit tehdään suoraan asiakkaille. Hyvänä esimerkkinä on viime keväänä järjestetty Vaasan paahtoleivän pakkaussuunnittelukilpailu. Tuotepakkaukset ovat nyt käytössä, Noora Nylander kertoo. 

Vaikka omaa osaamista suunnataan vahvasti asiakasyrityksen ja heidän asiakkaidensa tarpeisiin, omien kiinnostuksen kohteiden kannattaa antaa johdattaa myös opiskeluja haluttuun suuntaan. Valinnanvaraa on runsaasti sekä Muotsikan että koko LAMKin tarjonnassa.

Kehityksen kärjessä 

Ympäristöystävällisyys on tänä päivänä tärkeä arvo ja uusia ympäristöystävällisiä materiaaleja kehitetään vauhdilla. Muotoiluinstituutti on tiivisti mukana uusien materiaalien kehityksessä ja käyttöönotossa. Asiakasprojektien lisäksi opiskelijat osallistuvat myös moniin kansallisiin ja kansainvälisiin kilpailuihin. Recreate Packaging by Stora Enso on kansainvälisesti arvostettu kilpailu, jossa Muotsikan opiskelijat ovat menestyneet. Vuoden 2016 opiskelijasarjan voitti Duncan Andersson Chrysalis-hajuvesipakkauksellaan. 

PS. 

Oletko itse miettinyt joskus, miksi olet valinnut jonkin tietyn tuotteen. Voi olla, että pakkauksen viesti on vedonnut sinuun ja siksi valitsit sen. Tai sitten vahva brändi on vakuuttanut ja olet tehnyt ostopäätöksen jo ennen kauppaan astumista.