Ostoskorissa
  tuotetta

LAMK voitokkaana Innovate or die -leirillä

13.12.2017 15:45 | Uutinen
Marraskuun puolivälissä, synkimpien syyskelien aikaan, Jämsän Himoksella järjestettiin korkeakouluopiskelijoille suunnattu innovaatiokilpailu Innovate or Die 2017. Jo tapahtuman nimi itsessään huokuu asennetta ja itsensä likoon heittämistä, mutta mistä tapahtumassa oikein on kyse? 

Kuten edellä mainittu, IOD on yksi Suomen suurimmista korkeakouluopiskelijoille suunnatuista innovaatiokilpailuista, jonka aikana opiskelijatiimit ratkovat toimeksiantajayrityksille ratkaisuja heidän tarjoamiin haasteisiin. Aikaa uusien ideoiden synnyttämiseen, äärimmäisen rankkaan – mutta palkitsevaan innovaatioprosessin läpikäymiseen ja haasteen ratkaisuun on vajaa vuorokausi. Voittajatiimit palkitaan 1000 €:n voittosummalla. Ja jotta tiimeistä saataisiin mahdollisimman tuottavia, opiskelijat jaetaan ryhmiin, jotka sisältävät opiskelijoita eri koulujen koulutusaloilta. Mitä useampi kokki sen parempi soppa, vai miten se menikään? 

Lahden ammattikorkeakoulusta tapahtumaan valittiin tänä vuonna 20 eri alan opiskelijaa, pitäen sisällään opiskelijoita sekä suomenkielisistä – että englanninkielisistä koulutusohjelmista. Sen lisäksi mukaan valikoitui myös 5 vaihto-opiskelijaa. Tämä erittäin monipuolinen, innokas ja lahjakas opiskelijaryhmä lähti matkaan kohti Himosta 16. marraskuuta. Matka Himokselle kesti noin 1,5 tuntia, ja LAMKilaiset saapuivatkin ensimmäisenä korkeakouluna tapahtumapaikalle. Himos Areenalla tapahtumaan osallistuville oltiin katettu kahvia ja pientä makeaa, joka ainakin hetkeksi hälvensi jännittynyttä ilmapiiriä. Olihan kuitenkin kyseessä viimeinen hengenveto ennen tulevaa vuorokauden mittaista koitosta. 

Kaikkien kilpailijoiden sekä toimeksiantajayritysten saavuttua Himokselle, tapahtuman potkaisi käyntiin avajaisseremonia, jossa Innovate or Die:n toimitusjohtaja Jari Savolainen esitteli kaikki 11 mukana olevaa yritystä. Toimeksiantajayritykset olivat: Berner, Are, Neste, Keravan Energia, Helsingin Mylly, Suomalainen Energiaosuuskunta SEO, Vararengasravintolat, Atria, N.C.D. Production, Asokodit ja Alko. Mukana oli siis kova kattaus menestyviä suomalaisia yrityksiä, jotka selkeästi luottivat opiskelijoiden taitoihin antamalla heille kiperiä haasteita ratkottavaksi. Yritysten lisäksi avajaisseremoniassa esiteltiin mukana olevat ammattikorkeakoulut ja yhteistyökumppanit, joiden mukaan mahtui myös neljä opiskelijavetoista yrittäjyysyhteisöä – tai kuten tutummin voisi ilmaista ES: sää. Yksi näistä oli tietenkin LamkES. Opiskelijoita IOD:ssä oli kaiken kaikkiaan huimat 230. 


Avajaisseremonia Himos Areenalla kokosi yhteen kaikki 230 opiskelijaa, 11 yritystä sekä korkeakoulujen edustajat © Lauri Kaivo-Oja

Avajaisseremonian jälkeen jokainen yritys kokosi omat joukkueensa ja julkaisi varsinaisen haasteensa. Suurin osa yritysten haasteista oli suljettuja, mutta korkeakouluedustajat pääsivät halutessaan seuraamaan caseja kirjoitettuaan salassapitosopimuksen. Haasteiden esittelyn ja kysymystuokioiden jälkeen opiskelijatiimit lähtivät heille varattuihin mökkeihin aloittamaan varsinaisen innovaatiotyön. Tapahtumapaikkana Himos ja sen tarjoama mökkimajoitus sopi tapahtuman luonteeseen mitä parhaiten. Mökkimajoitus yhdessä oman tiimin kesken loi rankkaan innovaatioprosessiin rennon ympäristön, joka antoi mahdollisuuden out of the box-ajatteluun. Majoituksen lisäksi myös ruokatarjoilu oltiin tapahtumajärjestäjän puolesta hoidettu niin, että opiskelijoiden mieliala ja sitä kautta suorituskyky pysyi korkeana läpi tapahtuman. 

kuva2.jpg
Helsingin Mylly-casen tiimit keräämässä kaiken haasteeseen tarvittavan tiedon ennen varsinaisen innovaatiotyön aloittamista © Jari Heikkilä

Ensimmäisen tapahtumapäivän iltana, kun innovaatiotyötä oli takana noin 6 tuntia, tiimit pääsivät esittelemään siihen astisen työn tulokset sekä yritysten edustajille – että IOD:n valmentajille. Itse päätin ottaa tilanteesta kaiken irti ja lähdin seuraamaan muutaman joukkueen työskentelyä Helsingin Mylly-casen parissa. Nämä kaksi tiimiä olivat toistensa vastakohdat, tarjoten samaan haasteeseen kaksi täysin erilaista näkökulmaa. Molempien tiimien toiminnasta huokui innostus, päättäväisyys ja äärimmäisen kova voitontahto. Nämä mökkivisiitit olivat omasta näkökulmastani yksi ehdottomasti parhaimmista tapahtumahetkistä, joissa korostui opiskelijoiden osaaminen ja itsensä likoon laittaminen. 

kuva3.jpg
Neljästä LAMKin (Josephine Fürer, Evelien van Lange, MariJo Macias sekä Nathalie Bossers) sekä yhdestä SeAMKin (Garmen Munoz Gomez) vaihto-opiskelijasta koostunut tiimi ratkomassa Helsingin Myllyn haastetta ensimmäisen kilpailupäivän iltana

Toisen ja viimeisen tapahtumapäivän alkaessa aamupalasalissa saattoi aistia edellisillan pitkäksi venyneen työskentelyn, mutta tunnelma oli silti innostunut. Pientä kiirettäkin saattoi huomata, sillä tiimien tuli palauttaa loppu-pitchauksen tueksi tekemänsä visuaalinen esitys, sekä kirjallinen raportti kehittämästään ratkaisusta kello 11 mennessä. Tämän jälkeen kilpailijoille tarjottiin mahdollisuus hioa oman ryhmänsä pitchaus niin hyväksi kuin suinkin mahdollista. Niin sanotuissa pitchaus-cornereissa kilpailijoille korostettiin selkeyttä sekä 3 minuutin tiukkaa aikarajaa. Sivusta seuranneena voin sanoa, että myös tässä nähtiin erinomaisia suorituksia. Hyvän myyntipuheen tekeminen on selkeästi tärkeä taito niin opinnoissa, kuin tulevaisuuden työelämässäkin. 

Kello 13 alkoi koko tapahtuman yksi odotetuimmista osioista, kun ryhmät pääsivät vihdoin esittelemään työnsä tulokset yrityksille. Menin itse seuraamaan Helsingin Myllyn tilaisuutta, sillä en voinut jättää kuulematta, mihin tiimit olivat edellisillan mökkivisiittien jälkeen päässeet. Yllätyin siitä, että kaikki neljä samaa haastetta ratkonutta tiimiä tarjosivat Helsingin Myllylle huikean erilaisia ratkaisuja. Jokaisen ryhmän esiteltyä ratkaisunsa opiskelijat siirtyivät Himos Areenalle odottamaan loppugaalaa sillä aikaa, kun yrityksen edustajat jäivät pohtimaan voittajaa. 

Loppugaala oltiin tapahtumajärjestäjän taholta suunniteltu tapahtuman luonteen mukaisesti mukaansatempaavan jännittäväksi kokonaisuudeksi. Yritys toisensa jälkeen julkisti oman voittajansa lavalla, josta voittajatiimit saivat musiikin tahdittamana noutaa 1000€:n voittosumman. Kaiken kaikkiaan tapahtumassa jaettiinkin huimat 11 000€, joten pelkästään opintopisteiden ja oppimisen turvin ei opiskelijoita motivoitu. Täytyy todeta, että Lamkin opiskelijat menestyivät kilpailussa hyvin: Helsingin Myllyn haasteen voitti 5-henkinen vaihto-opiskelija tiimi, joista 4 oli LAMKista. Tämän lisäksi 2 muuta LAMKin opiskelijaa olivat muiden voittajatiimien kokoonpanoissa. Huikean nopeatempoinen ja haastava Innovate or Die 2017 saatiin päätökseen ja ainakin itse jään odottamaan mahdollisuutta osallistua kilpailuun myös ensi vuonna. 

kuva4.jpg
LAMKilaiset Promsarun Torachit, Jussi Arvekari, Alan Nakari, Elisabeth Pieringer ja Laura Hahl ratkoivat IOD:ssä Vararengasravintolat Oy:n haastetta © Jari Heikkilä

 kuva5.jpg
Suomalaisen Energiaosuuskunta SEO:n voittajajoukkue, jonka kokoonpanossa LAMKin Anna Roslavtceva (3. vasemmalta) © Jari Heikkilä

 kuva6.jpg
LAMKin vaihto-opiskelijat Josephine Fürer, Evelien van Lange, Marijo Macias, Nathalie Bossers ja Garmen Munoz Gomez (SeAMK) sekä Helsingin Myllyn edustajat voiton jälkeisissä tunnelmissa © Jari Heikkilä

 kuva7.jpg
Are:n voittajatiimi koostui monen eri ammattikorkeakoulun opiskelijoista. Kokoonpanossa Erik Parkhomenko (XAMK), Maria Helin (SeAMK), Katariina Koivuniemi (SeAMK), Kirill Vdov (JAMK) sekä LAMKin Mariia Smirnova © Jari Heikkilä

LAMKin Innovate or die -osallistumista tuki Kestävän Yrittäjyyden innovaatiot (KESY) -hanke.

Teksti: Krista Tuomi
Kuvat: Krista Tuomi, Lauri Kaivo-Oja & Jari Heikkilä
​​