Ostoskorissa
  tuotetta

Korjauspalveluille on kysyntää Päijät-Hämeessä

14.12.2017 9:55 | Uutinen
​Korjauspalvelupilotissa asiakkaat saivat toimittaa ja noutaa korjattavat Lahden kaupunginkirjastolla sijaitsevalta Lahti-Pisteeltä, josta tuotteet vietiin korjattavaksi kahdelle kumppaniyrityksille. Tavoitteena oli testata uudenlaista tapaa järjestää korjauspalvelut sekä selvittää palvelun tarvetta osana kiertotalouden edistämistä. Sekä mukana olleiden yritysten että asiakkaiden palaute oli erittäin positiivista – 94,4% asiakkaista suosittelisi palvelua muille ja yrittäjät toivoivat palvelulle jatkoa. 

Kolmen viikon kokeilun aikana palveluun jätettiin yli 40 tuotetta korjattavaksi. Palvelu oli etenkin yli 50-vuotiaiden käyttäjien suosiossa, joita käyttäjistä oli peräti yli 70%. Korjauspalvelun mainonnassa keskityttiin erityisesti sosiaaliseen mediaan, mutta käyttäjistä valtaosa löysi palvelun paikallislehden jutun kautta tai oli kuullut siitä tutultaan. Parannusehdotuksina palvelulle toivottiin etenkin pidempää aukioloaikaa. Tuotteita sai jättää palveluun kirjaston aukioloaikoina mutta nouto ja maksu onnistuivat vain Lahti-Pisteen  ollessa avoinna. Muita toiveita olivat muidenkin kuin tekstiilien ja kenkien korjausmahdollisuus ja myös palvelun nopeuteen toivottiin parannusta. 

Korjauspalvelukokeilu osoitti, että palveluille on kysyntää ja niiden tavoitettavuus on yksi tärkeä tekijä palveluiden käytössä. Noin 70% asiakkaista asui alle viiden kilometrin matkan päässä palvelupisteeltä. Keskitetty korjauspalvelu toimi pääasiassa hyvin, vaikka valmiiden tuotteiden noudossa oli pientä kangertelua. Palvelun toteutuksesta tehdään vielä tarkempi selvitys sekä liiketoimintasuunnitelma vastaavan palvelun järjestämiselle jatkossa. 
Kokeile korjauspalvelua-pilotti toteutettiin valtioneuvoston kanslian sekä Euroopan aluekehitysrahaston tuella osana Kiertoliike - Päijät-Hämeen kiertotalousmalli ja uudet liiketoimintamahdollisuudet –projektia. Projektia koordinoi Lahden ammattikorkeakoulu.