Ostoskorissa
  tuotetta

DuuniExpo siivitti Jennan digitaalisen markkinoinnin asiantuntijaksi

30.3.2017 11:00 | Opiskelijatarina
Jenna pystyi erottautumaan muista hakijoista DuuniExpo-kokemuksensa avulla
Kaksi vuotta sitten tradenomiopiskelija Jenna Sirkka pakkasi matkalaukkuaan: markkinointiin keskittyvä intensiiviviikko Pariisissa oli alkamassa. Matkakuumeesta huolimatta mieltä vaivasivat koulun seinillä olevat DuuniExpo-julisteet, jotka etsintäkuuluttivat uutta projektipäällikköä seuraavan vuoden rekrytointimessuille.

"Mainokset kiusasivat joka puolella. Tilannetta pahensi se, että olin mielessäni kehitellyt jo vision siitä, miltä seuraavan DuuniExpon pitäisi näyttää" Jenna naurahtaa.

Matkan jälkeen Jenna hakeutui DuuniExpoon töihin ja päätyi loppujen lopuksi vuoden 2016 messujen projektipäälliköksi. LAMK:n opiskelijoiden järjestämällä DuuniExpolla on lähes kymmenvuotinen historia. Siitä on kehittynyt vuosien mittaan Lahden seudulla vaikuttava verkostoitumis- ja rekrytointitapahtuma, joka houkuttelee paikalle tuhansia kävijöitä joka vuosi. Projektipäälliköllä ei siis ole vastuullaan ihan pieni tapahtuma.

"Alkuperäinen visioni messuista ohjasi koko ajan tekemistäni ja auttoi hyvään lopputulokseen pääsemisessä. Tapahtumajärjestäjä Martin Mustonenkin kehui, että DuuniExpo oli paremmin järjestetty kuin monet festarit."

Vahva luotto omaan osaamiseen

Jenna sanoo oppineensa projektipäällikkönä tavoitteiden asettamista ja niistä kiinni pitämistä. DuuniExpon tekijöinä on laaja projektiryhmä, mutta projektipäällikkö on viime kädessä se, joka joutuu selvittämään haasteet. "Omaan tekemiseen ja ongelmanratkaisutaitoihin tuli vahva luotto" Jenna kiteyttää.

DuuniExpon myötä Jenna sai ansioluetteloon merkittävän rivin lisää. Projektipäällikkyys onkin ollut oiva erottautumisen keino muista työnhakijoista. "Aikaisemmin ajattelin, että riittää, kun olen tehnyt paljon töitä todella nuoresta asti, että se riittää vakuuttamaan työnantajan. Sitten tajusin, että aika moni muukin opiskelija on tehnyt paljon töitä opiskelujen ohessa – on erottauduttava jollakin muulla tavalla."

Harjoittelu on ratkaiseva askel työuralla

Jenna on sitä mieltä, että ilman DuuniExpoa hän ei olisi päässyt nykyiseen tehtäväänsä Content Manageriksi Alma Median asiantuntijayksikköön Alma Talent CRM:ään. Hän hakeutui yritykseen työharjoitteluun vuosi sitten, ja on nykyisin vakituisena työntekijänä.

"Pystyin työhaastattelussa osoittamaan DuuniExpon myötä, että minulla on kokemusta vastuunotosta ja vaativista projekteista sekä pystyn luontevasti toimimaan yritysasiakkaiden kanssa. Huhut onnistuneesta tapahtumasta olivat myös kantautuneet yrityksen korviin, joka luonnollisesti edesauttoi harjoittelupaikan saamista."

Jenna tuottaa työssään mm. sisältöjä asiakasyritysten verkkosivuille, tekee eStrategia-analyyseja ja parantaa yritysten hakukonelöydettävyyttä. Lisäksi hän toteuttaa Alma Talent CRM:n markkinointia ja järjestää yrityksen omia tapahtumia. 
"On ollut aivan mahtavaa päästä suoraan koulun penkiltä isoon taloon ja vaativiin tehtäviin. Jo työharjoittelussa annettiin vastuullisia tehtäviä ja pääsi tekemään isoja juttuja."

Jennan mielestä työharjoitteluaika on ratkaisevan tärkeää urasuunnitelmille. Uskallus ja tahto tehdä vaativia asioita ratkaisee tässäkin: vanhaan ja tuttuun työpaikkaan ei kannata lähteä harjoittelemaan, jos työtehtävät eivät tarjoa uutta opittavaa.

"Arvostan sitä, että tässä työpaikassa on mahdollisuuksia vaikka mihin. Olen tämän vuoden aikana saanut aivan valtavasti tietämystä digitaalisesta markkinoinnista ja oppinut asiakasyritysten kautta esimerkiksi eri teollisuuden aloista todella paljon."

Teksti ja kuva: Joanna Vihtonen​
​​​​​